tiistai 26. helmikuuta 2013

Kelkan tukirakenteita.

Jotta kelkkamme kestäisi kovempaakin käyttöä, rakentelimme siihen vielä hieman tukirakenteita. Päätarkoitus näillä osilla on se, etteivät jalasten kärjet väänny, jos niiden päälle tulee kuormaa tai jos kelkalla ajaa vaikkapa päin penkkaa. Ensimmäisenä hitsasimme jalasten päähän kappaleen neliöterästä yhdistämään jalakset. Tähän kappaleeseen upotetaan myöhemmin puukappale.

Taivutimme muotorautataivuttimella 20 mm lattaterästä kaarevaksi. Pientä ongelmaa aiheutti se, ettei kappale meinannut pysyä pystysuorassa rullien välissä. Lopputulos oli kuitenkin onnistunut. Tämä kappale tulee kelkan etuosaan ja puuosat tulevat sen päälle tukemaan rakennetta. Tämän muutoksen vuoksi kelkkaan piti hankkia myös uudet pidemmät puuosat. Onneksi kotona on kuitenkin reilusti ylimääräistä terassilautaa jäljellä rakennusprojekteista, joten puuosista ei tullut kuluja. Puuosat sahataan pistosahalla aikanaan myös hieman kaarevaan muotoon mukailemaan rakennetta.



Kappaleen päät viistin nauhahiomakoneessa, jotta kappale asettuisi paremmin vinoja jalaksia vasten. Rakennetta tukemaan sahasimme vielä kappaleen, joka yhdistää kaaren aiemmin tekemäämme runkoon.


Hitsasimme pöydän päällä, jotta kappaleet tulivat vaakatasoon ja näin ollen samansuuntaisiksi puukappaleiden kanssa. Hitsasimme TIGillä, koska halusimme edelleen harjoitella tätä tekniikkaa. Välikappaleen hitsaus sujui ongelmitta, mutta kaaren hitsaus jalaksiin tuotti hankaluuksia. Jalaksen ja kaaren välinen kolo oli todella pieni, eikä sinne meinannut päästä hitsaamaan ollenkaan. Jonkunlaiset saumat saimme kuitenkin aikaiseksi. Toki kappale on myös toiselta puolelta hitsattu kiinni, joten tuskin se irtoaa.


Mietimme aiemmin tukikappaleita tukevoittamaan myös työntöaisaa. Ne olisivat käytössä kuitenkin tiellä, koska polttopuutoimittajamme eli miehen isoeno varastoi polttopuut kaupan banaanilaatikoissa. Näin on tehty aina, joten systeemiä ei voi kelkan takia muuttaa. Koska laatikko ei kelkkaan mahdu sivuilla olevien tukikappaleiden kanssa, jätämme ne laittamatta. Soveltuvuus käyttökohteeseen on kuitenkin tärkeintä. Lisäksi kelkalla on tarkoitus kuljettaa polttopuita vain tasaisella maalla, joten aisaan kohdistuva rasitus ei pitäisi olla niin suuri, että aisa vääntyisi. Käytössähän se viimeistään selviää...

Näistä kuvista vielä huomasin, että tuon välikappaleen voisi hitsata myös päältä päin kiinni. Muutoin teräsrunko alkaa ollakin sitten VIIMEIN valmis.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti