maanantai 18. maaliskuuta 2013

Kelkan pintakäsittely ja puuosien kiinnitystä.

Kelkka on nyt pintakäsitelty ja puuosatkin ovat alkaneet löytää paikkojaan pienen taistelun jälkeen. Kelkan rungon käsittelin kolmeen kertaan mustalla Ferrexillä. Ferrex on ruosteenestomaali, joten sen pitäisi soveltua hyvin ulko-olosuhteisiin. Todennäköisesti vasta käytössä kuitenkin selviää, miten pinta kestää esim. kulutusta.


Ajattelin jättää pinnan tuollaiseksi, vaikka Ferrex onkin varsinaisesti vain pohjamaali. Sävy on kuitenkin oikea, joten turhaanpa tuota enää maalailemaan. Myös tuoteselosteen mukaan pintaa ei tarvitse välttämättä päällemaalata. Ferrex ei ollut levittyvyydeltään mitenkään parasta ja pinnassa näkyy jonkin verran siveltimen jälkiä. Tuskinpa noita tulee kuitenkaan kenenkään katseltua kelkan ollessa käytössä.


Kelkan puuosien kiinnitystä varten piti käydä ostamassa 5 x 25 kupukantaisia rosteriruuveja.  Ostin ruuvit Rautiasta, mutta ostos menikin täysin pieleen. En siinä ostaessa kyseenalaistanut myyjän antamia ruuveja, ajattelin hänen tietävän, vaan pieleen meni. Uusinnin kautta sain oikeat ruuvit - ja parempi niin, koska sopivat ruuvit (4 x 25) löytyivät toisesta liikkeestä irtotavarana 2 eurolla, kun väärät olivat maksaneet Rautiassa 7e.

Pintakäsittelyn jälkeen kiinnitimme kelkkaan puuosat kiinni. Teimme laitimmaisiin kappaleisiin pienet lovet, jotta ne asettuvat siististi kelkan päätyyn. Kappaleiden päät viistimme hiomalla, jotta päädyt eivät lohkea niin helposti, jos (ja kun) niihin kohdistuu iskuja.


Mallasimme kappaleet paikoilleen käyttämällä apuna vanerinpalasia, joilla saimme raot saman suuruisiksi. Päätyä kiinnittäessämme emme enää käyttäneet palasia ja jotenkin jossain kohtaa yksi puista meni vinoon. Tuossa oikeanpuoleisessa kuvassa näkyy hieman erisuuruiset raot. Onneksi tilanteen sai tässä vaiheessa vielä korjattua. Otin ruuvit irti ja porasin päätyyn uudet reiät, minkä jälkeen kappale asettuikin ihan hyvin paikoilleen.



Puissa oli kuitenkin hiemn kieroutta, ja olihan sitä kieroutta hieman rungossakin, mistä syystä kelkka ei ole aivan tasapainossa ilman kuormaa, vaan se keikkuu hieman puolelta toiselle. Kuorman kanssa kelkka asettuu kuitenkin tasaiseksi. Eikä meidän pihakaan vaaterissa ole, joten eiköhän tällä saa polttopuut työnnettyä...

Kelkan päätyyn tein pistosahalla pienen kevennyksen. Aloitin melko pienellä kaarella, koska en ollut varma, miltä aukko näyttää kelkassa. Suurentelin kaarta hiljalleen, kunnes lopputulos miellytti. Pistosaha teki melko siistiä jälkeä ja viimeistely oli helppo tehdä kaarevalla hiomatuella.



Kelkan aisa ja "puskuri" eivät ole kestopuuta, joten ne piti käsitellä erikseen säänkestäviksi. Kyllästin osat Valtti pohjusteella. Tämä saattoi olla hieman hätävarjelun liioittelua, koska toisessa rautakaupassa myyjän mukaan pelkkä värillinen Valtti olisi riittänyt. Mut onpahan nyt myrkkyjä joka lähtöön, jospa kelkka kestäisi sitten loppuelämän!


Kestopuuta olevat osat käsittelin suoraan sävytetyllä Valtilla, jota löytyi K-raudasta myös vesiohenteista versiota. Tökötti oli todella epäilyttävän väristä, lähinnä likaisen violettia,joten tein varmuuden vuoksi testikappaleen. Sävy tummui kuitenkin todella nopeasti halutuksi, joten uskalsin ruveta maalaushommiin.


Ja lopputuloshan on erinomainen! :) Myös aisa ja puskuri on käsitelty samansävyisiksi, kuva vain jäi ottamatta. Jos ehdin, niin tällä viikolla kiinnitän ne paikalleen ja sitten kelkka olisikin vihdoin valmis.


ps. Vein gradun tarkistukseen viime viikon torstaina, joten nyt voin vihdoin omistautua pelkälle pajaelämälle... :)

7 kommenttia:

  1. Hieno kelkka. Muutenkin kivat jutut sulla täällä blogissa. Kiva lukea. T:) Koralli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Myös sinun blogia on kiva lueskella ja ihastella, kuinka taitavia toiset on... :)

      Poista
  2. Hi Saaara,
    I've been watching your sled come together and I must say you've done a first class job! It's really beautiful and it looks like it's very strong.
    Congratulations on your Master's degree and I hope you spend the next 50 years working in your shop!
    Stay in touch and Congratulations again,
    Vickie Woodcock
    Eagan, Minnesota, USA

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thanks Vickie! :) I hope I get my own shop some day. Now I'm working at the shop in our University, because of my studies. At least I hope to get my own lathe for turning some day...

      Poista
  3. Tuosta tuli upean näköinen, kelpaa lasketella! Meilläkin on muutama projekti meneillään. Pintakäsittely vielä tulisi teettää, ja sitten on valmista. https://www.tarvaspinnoite.fi/hiekkapuhallus

    VastaaPoista