maanantai 26. marraskuuta 2012

Kolmas kerta toden sanoo: se TOIMII!


Teimme perhosen ohjelmointiin tänään pari pientä muutosta. Lisäsimme pääohjelman alkuun pari komentoa, jotka sammuttavat ledit. Lisäsimme myös "kaikki" -aliohjelmaan käskyn, jolloin ohjelma odottaa 1 sekunnin ja tarkistaa sen jälkeen, onko ON-ON kytkimen asento vaihtunut. En tiedä, johtuiko se nyt kummasta vai molemmista, mutta ohjelman vaihto onnistuu nyt "lennostakin". Yksi ongelma siis vähemmän!

Muutimme myös valoanturin raja-arvoa ylöspäin. Arvo on nyt 150 ja ainakin huikeiden vessatestien (ainut täysin pimeä huone) perusteella lukema on nyt kohdallaan. Ledit syttyivät nyt myös täysin pimeässä - missä lie ollut vika viime viikolla... Siis toinen ongelma vähemmän!

Ja sitten ei ollutkaan ongelmia, joten perhonen voidaan täten julistaa toimivaksi (ainakin teoriassa). :)


Tässä nyt huikea perhosemme ohjelman muodossa:

alku:                                  
low 1                                      'sammuta ledit outputissa 1
low 2                                      'sammuta ledit outputissa 2
if pin3=1 then kaikki      'jos kytkin asennossa 1(ON), siirtyy aliohjelmaan kaikki
if pin4=1 then foto          'jos kytkin asennossa 2(ON), siirtyy aliohjelmaan foto
goto alku

kaikki: 
high 1                                    'sytyttää ledit outputissa 1
high 2                                    'sytyttää ledit outputissa 2
wait 1                                     'odottaa 1s ja käy tarkistamassa kytkimen asento pääohjelman alusta
goto alku

foto:
readadc 0, b1                    'lukee valoisuuarvon anturista 0
if b1<150 then liike        'jos valoisuuarvo alle 150, siirtyy aliohjelmaan liike
goto alku

liike:
if pin1=1 then syty          'jos liiketunnistin havaitsee liikettä, siirtyy aliohjelmaan syty
goto alku

syty:  
high 1                                    'sytyttää ledit outputissa 1
high 2                                    'sytyttää ledit outputissa 2 
wait 20                                  'odottaa 20 sekuntia
goto alku

En olisi uskonut, että ohjelmointi sujuu näin vaivattomasti. Koska minulla ei ollut ohjelmoinnista juurikaan kokemusta, ajattelin sen olevan paljon hankalampaa. Oma ohjelmamme ei ole kovin monimutkainen ja moniuloitteinen, joten ohjelman kirjoitti aika nopesti ja se oli ajoittain jopa oudon hauskaa. Ohjelmointi ei siis olekaan avaruustiedettä, vaan puhdasta logiikkaa ja ihan maalaisjärjelläkin ymmärrettävissä.

Olin pitkään sitä mieltä, etten IKINÄ voisi tehdä tällaisia ohjelmoitavia sähkötöitä oppilaiden kanssa. Pelkkä piirilevyn piirtäminen tuntui niin mahdottomalta asialta, että olin aiheen suhteen melko skeptinen. Kun pahin on takana, piirilevy valmis ja ohjelma saatu toimivaan muotoon, on ajatukset tästäkin asiasta hieman muuttuneet. Ehkä sittenkin voisin harkita tällaista, jos joskus päätyisin opettamaan isompia oppilaita.

En kuitenkaan tiedä, kuinka monella koululla on käytössä esim. Picaxen ohjelmat. Tällainen työskentely vaatii toki myös muita erikoisvälineitä, kuten UV-valotuslaitteen. Jos koululla olisi kuitenkin resursseja, olisihan tällaisia töitä hienoa tehdä. Oppilaille muodostuisi tällöin ainakin selkeä käsitys siitä, millaista tänä päivänä käytettävä digitaalitekniikka voi olla yksinkertaisissa laitteissa. Tämä olisi myös tärkeä aihe sen vuoksi, että suurin osa laitteista on nykyisin nimenomaan digitaalisia ja kaikenlaiset hienot ominaisuudet perustuvat juuri ohjelmointiin. Ainakin itse olen vasta tämän sähkötyön kanssa taistellessa alkanut ymmärtää, miten sähkölaitteet oikeasti toimivat käytännössä. Sähköä käsitellään esimerkiksi fysiikassa paljon teoriassa, mutta kuinka paljon syvemmän ymmärryksen saakaan, kun pääsee tähän kaikkeen käsiksi konkreettisesti?

4 kommenttia:

  1. Moi, katselin blogiasi. Olen yläasteen tn-ope. Mietin, että missä opiskelet aineopintoja? Raumallako? Vai Savonlinnassa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Opiskelen Savonlinnassa. Myös täällä on pystynyt tekemään aineopinnot jo joidenkin vuosien ajan. :)

      Poista
  2. Kylläpä vaan, täytynee sanoa, että ihmettelinkin, että onko Raumalla opetus kehittynyt näin paljon muutamassa vuodessa (09 ei esim. picaxe-sovelluksia kukaan osannut opettaa, eikä cnc-jyrsintäkään) No hyvältä näyttää opinnot teillä Savonlinnassa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Tottahan se on, että koko ajan tulee uusia juttuja ja jatkuvasti pitäisi opettajienkin opetella uutta. Ei voi kyllä kuin kiitellä meidän opetusta täällä! :) Aika hyvin täällä tunnutaan pysyvän ajassa kiinni, se vaatii vain opettajiltakin paljon omaa aktiivisuutta.

      Poista