lauantai 20. lokakuuta 2012

Pannunalusen piirtäminen surfcamilla.


Aloitin pannunalusen piirtämisen ruuduttamalla piirtämäni työn. Tein ruudutuksen, jotta pannunalusen ääriviivojen asemointi tietokoneella onnistuisi paremmmin koordinaatistoon. Tein samanlaisen ruudutuksen myös tietokoneelle käyttämällä pysty- ja vaakaviikoja. Jälkikäteen tosin selvisi, että ohjelmastakin löytyi valmis viiva- ja pisteverkko, jonka pystyi asettamaan haluamansa tiheyden.

Piirtämisen aloittaminen tuntui hankalalta ja jopa mahdottomalta, mutta kun oikea ratkaisu piirtämiseen löytyi, sujui se yllättävän vaivattomasti ja nopeasti. Piirsin teepannun pääsiassa käyttämällä kaaria (3 pisteen kautta) ja skissaamalla ne paikoilleen. Pannun mitat muuttuivat jonkin verran, koska vapaalla kädellä piirretty malli ei ollut tietenkään täysin symmetrinen.

Kulmia piirtäessä täytyi ottaa huomioon, että ne on pyöristettyjä, jotta jyrsimen terä pystyy jyrsimään kyseiset kohdat. Pyöristinkin työhön mm. kahvan sisäosan kulmat ja nokan ja seinämän väliset kulmat.



Lopputulos yllätti - tästähän tuli ihan hieno! :) Vielä pitäisi keksiä pannun kylkeen se teksti/kuvio tms. Jotain se tarvitsee vielä piristykseksi. Teksti/kuvio tulee työhön taskuna eli syvennyksenä. Sitten päästäänkin työstöratojen luontiin...


Todellisuudessa kaikki ei sujunut aivan näin vaivattomasti ja mallikkaasti. Ohjelma nimittäin alkoi kaatumaan säännöllisesti n.10 minuutin välein. Ja niillä kellä kone alkoi kaatuilla, se tosiaan jatkoi kaatuilua koko tuntien ajan. Piirtäessä onkin tärkeää tallentaa (ja ylikirjoittaa) työ jokaisen vaiheen jälkeen, ellei halua tehdä vaiheita monia kertoja tai pahimmassa tapauksessa aloittaa kokonaan alusta. "Kertaus on opintojen äiti" - mutta kyllä siinäkin joku raja on.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti